Bed and breakfast of hotel hoger in de zoekresultaten?

Foto van auteur
Door: Edo Dijkgraaf

Je bed and breakfast of hotel hoger in de zoekresultaten? Voorkomen dat je alleen negatieve aandacht trekt of misschien zelfs helemaal niet in de zoekresultaten verschijnt? SEO voor logiesverstrekkers.

SEO (Search Engine Optimization) is belangrijker dan ooit. Zeker nu het hoogseizoen nog zo lang op zich laat wachten wil iedereen hoog in de zoekresultaten. Daarom heb ik wat SEO tips voor mensen met een pension, motel of andere gelegenheid om te overnachten. De tips zijn eenvoudig toe te passen en zullen de bezoekersaantallen op de website flink laten groeien.

Tip 1: vorm een goed beeld van de lezer/klant (gast?)

Content (tekst, foto’s, etc) moet een doel hebben. Ik durf te beweren dat een website met pagina’s zonder doel, nooit een succes wordt. Schrijf je teksten dus altijd met de lezer/klant in gedachten en bedenk je daarbij dat je klanten 99,9% van hun tijd online niet met jouw onderneming bezig zijn. Dit betekent echter niet dat je niet moet proberen zichtbaar te zijn op de momenten dat ze je niet nodig hebben. Je kunt namelijk ook gewoon je naamsbekendheid vergroten op de moment dat klanten niet in de markt zijn voor jouw producten.

Laten we het niet moeilijker maken dan het is. We beginnen bij het begin. Schets het beeld van je klant. Wat kun je zeggen over:

  1. De leeftijd?
  2. Het geslacht?
  3. De verblijfplaats?
  4. Hobbies?
  5. Budget?

Zomaar vijf eigenschappen van klanten. Voor sommige bedrijven valt er geen peil op te trekken, maar dan zijn er vaak wel andere eigenschappen te verzinnen. Veronderstel bijvoorbeeld dat je een bed and breakfast hebt. De mensen die bij je overnachten hebben geen vaste leeftijdscategorie en er komen bijna net zoveel mannen als vrouwen. Dat kan. Toch kun je een beeld van ze schetsen. Zit je bijvoorbeeld in een toeristisch gebied of in een zakenwijk? Laten we voor het gemak zeggen dat je bed and breakfast zich langs het Pieterpad bevindt. Dan wordt het ineens veel eenvoudiger om een beeld te schetsen van de mensen die jouw website moeten vinden. De woorden Pieterpad, accommodatie, pleisterplaats, natuur en wandelen met al hun synoniemen zijn voor jouw bed and breakfast goud waard, maar het gaat nog verder.

Tip2: kruip in de huid van je doelgroep

Het woord doelgroep was een tijd lang achterhaald door de ontzuiling, maar het internet heeft er een nieuwe waarde aan gegeven. Het internet maakt het mogelijk dat bedrijven consumenten kunnen bereiken die vroeger onvindbaar waren voor ze. Nu is het alleen nog een kwestie om er omgekeerd ook voor te zorgen dat de consumenten je bedrijf weten te vinden. In het geval van het bed and breakfast langs het Pieterpad is het niet moeilijk om te scoren.

Leeftijden lopers Pieterpad.
Overzicht met de verdeling van leeftijden van de lopers van het Pieterpad.

Kruip in de huid van je doelgroep. Ga zelf het Pieterpad lopen. Niet alleen om erachter te komen waar de wandelaars behoefte aan hebben, maar ook om ze daadwerkelijk beter te kunnen ontvangen. Het gesprek verloopt immers heel anders als je weet hoe het is om met de blaren op je voeten en totaal verzuurde spieren de laatste vijf kilometer af te leggen.

Tip 3: zorg voor de juiste zoekwoorden

De woorden waarmee jouw website goed kan scoren, liggen voor het oprapen. Laten we bij het pension langs de langste wandelroute van Nederland blijven. Zoekwoorden kun je vinden via betaalde diensten, maar dat hoeft helemaal niet.

Als je echt in de huid van de bezoeker bent gekropen, dan kun je zelf al een heel aantal zoekwoorden opschrijven. Ineens snap je bijvoorbeeld dat het heel gek is dat je geen pagina hebt geschreven over wat je doet voor verregende verkleumde wandelaars die bij je aankomen. Hoe ze hun doornatte kleding kunnen wassen en drogen terwijl ze bij de haard bijkomen met een kop warme thee.

Bronnen van zoekwoorden voor wandelaars zijn overal te vinden. In het geval van de lopers van het Pieterpad kun je denken aan:

  • forum van de officiële Pieterpad-website (ervaringen)
    De officiële website van het Pieterpad is één grote bron van gratis zoekwoorden.
  • Marktplaats
    Ook Marktplaats staat vol met suggesties voor goede zoekwoorden. Ze hebben een categorie Bergsport en wandelen, maar dat is meer voor materialen. Bij vakantiehuizen in Nederland staan er echter prachtige suggesties zoals provincie, ligging, prijs, aantal personen, extra’s etc. Bij extra’s moet gedacht worden aan airconditioning, vaatwasmachine, zwembad, en internet. Lopers van het Pieterpad worden vast niet enthousiast van een vaatwasmachine, maar wel van internet voor contact met thuis.
  • Wikipedia
    Wikipedia staat vol zaken die mensen willen weten. Dus wie rechtsboven in de zoekbalk van Wikipedia een term als bed and breakfast (logies en ontbijt) of wandelen invult, krijgt diverse suggesties op een presenteerblaadje. Hierbij moet je niet alleen denken aan de Nederlandse suggesties, maar ook aan de Engelse en/of Duitse pagina’s over het onderwerp op Wikipedia.

De hint over de andere talen via Wikipedia brengt ons bij de volgende tip.

Tip 4: schrijf je snippet in de juiste taal

De onderstaande snippets zijn van een Oostenrijkse klant. Een slimme klant met vakantiewoningen in Flachau en Felzmoos in Oostenrijk, want hij wilde van de Duitse teksten in de Nederlandse zoekresultaten af.

Serp Dertnig Ski-amadé Oostenrijk in het Nederlands.

Als een bedrijf alleen in Nederland levert, dan is dat niet heel moeilijk, maar hoe maak je je snippets (en daarmee je hele website) aantrekkelijker voor je doelgroep in het buitenland? Je kunt mij natuurlijk inhuren, maar waarom probeer je het niet eerst zelf?

Een slechte snippet zorgt ervoor dat je helemaal niet in de zoekresultaten te zien zult zijn. Waarom?

  1. Je zoekwoord moet zowel in de snippettitel als in de snippetomschrijving staan.
  2. De snippettitel mag maximaal 71 tekens lang zijn en de snippetomschrijving -ook wel metaomschrijving- mag maximaal 100 tekens lang zijn. Dat moet je niet telkens zelf gaan zitten tellen, maar aan de nimmer volprezen plugin van Yoast overlaten. De plugin is sowieso een aanrader voor mensen die graag gevonden willen worden.
  3. Het lijkt een open deur, maar de snippet moet wel in de goede taal geschreven zijn. Een appartementenverhuurder uit Oostenrijk wordt niet in Nederland gevonden als de website in het Duits is. Afgezien van het feit dat de klanten eerder kiezen voor een tekst in hun eigen taal, snapt Google ook dat de tekst in het Duits is.

Het duurt soms weken voordat Google je snippets aanpast

Als je wilt zien hoe de gasten je website zien, typ je in de zoekbalk het adres van je website, met site: ervoor. In het geval van ons gedeelte over websites wordt https://combron.nl dus site:https://combron.nl.

Doorgaans kan het wel een paar dagen of zelfs een paar weken duren voordat Google (of Bing) de snippets aanpast. Als je niet zoveel tijd hebt, kun je in Search Console aan Google vragen of ze een pagina met voorrang willen crawlen. Dat kan als je in Search Console bent via: Crawlen > Fetchen als Google. Vervolgens geef je de url van de pagina op die opnieuw moet worden bekeken. Als Google dat gedaan heeft, klik je op Indexering aanvragen.

Tip 5: vraag je gasten om recensies

In de tijd van weleer vroegen hoteliers aan hun gasten of ze het gastenboek wilden tekenen. Vandaag de dag hebben veel logiesverstrekkers zonder het te weten nog steeds een gastenboek. Geen papieren versie, maar online. Gasten kunnen je bedrijf recenseren in Google, op Facebook, bij Yelp, etc. Goede recensies werken beter dan de grootste krantenadvertentie. Lees hier hoe je meer recensies krijgt in Google.

Het vragen om recensies lijkt in eerste instantie niets met SEO te maken te hebben, maar dat heeft het wel! Google vermeldt namelijk niet alleen naast de zoekresultaten de recensies, maar meet ook hoeveel bezoekers er op je website zijn, hoe lang ze op de website verblijven en hoeveel pagina’s ze bezoeken. Deze gegevens tellen mee bij de beoordeling van de website. Blijven mensen lang en bekijken ze meerdere pagina’s? Dan denkt Google dat je website het bezoeken waard is en kom je hoger in de zoekresultaten. En hoe krijg je mensen zover dat ze naar je website surfen? Door ze te laten zien dat anderen je bedrijf positief beoordelen.

Ik hoop dat ik je een paar goede punten aan de hand heb gedaan waarmee je de bezoekers van je website beter gaat bedienen. Deze laatste hint is de beste tip van de hele tekst en het beste advies dat ik je kan geven om je website blijvend hoger in de zoekresultaten te krijgen. Dit moet je bijna wel aanspreken, want gastheerschap zit je in het bloed en met deze tips kun je ook op je website een betere gastheer of gastvrouw zijn.

Bronnen en lezenswaardigheden
  • Foto van de koe is van Ritzo ten Cate. Hij zat vroegâh op Flickr, maar daar kon ik hem niet meer vinden. Toen ik hem googlede, zag ik dat Ritzo een website heeft. Die mooie foto is mijn backlink waard! Website Ritzo ten Cate (link).

Plaats een reactie