Wat moet ik aan mijn website veranderen om gevonden te worden?

Foto van auteur
Door: Edo Dijkgraaf

Gevonden worden, dat is wat veel ondernemers willen. ‘Ik wil een website met veel bezoekers!’ ‘Dat kan! Maar heb je niet liever een website met bezoekers die er voor jou toe doen?’

Het is niet moeilijk om een website te maken die veel bezoekers trekt. De vraag is, of je dat moet willen. Een paar tips om het verschil uit te leggen tussen bovenaan in Google en veel bezoekers op je website.

Gevonden worden! Wat moet ik doen om gevonden te worden?

De vraag wat je moet doen om gevonden te worden is een slimme vraag. In een nieuwsbrief van Yoast (hartelijk aanbevolen overigens!) legde Marieke van de Rakt de vinger feilloos op de zere plek: Als je hoog wilt scoren in de zoekmachines, kun je het beste een ​​website maken die hoog in de zoekresultaten thuishoort. Een waarheid als een koe.

Een goede website is niks voor minimumlijders. Het is net als in de rest van je bedrijf een kwestie van hard je best doen. Google beloont:

  • Originaliteit
    Knippen en plakken levert niks op. Google wil aanbieden wat de zoekers zoeken. Het is daarom in 90% van de gevallen helemaal niet eens zo moeilijk om bovenaan in Google te belanden. Als je als ondernemer verstand van je product hebt, dan kun je aan het internet toevoegen wat anderen er niet aan kunnen toevoegen.
  • Vlijt
    Een website waar regelmatig iets aan wordt toegevoegd, is voor Google veel interessanter dan een dode website. Een mooie manier om de gang erin te houden, is met een blog. Wie bovenaan wil staan kan allerlei malafide bedrijfjes inhuren, maar dat is riskant en duur. Een simpel blog (15 minuten tot 1 uur per week) levert aanzienlijk meer op.
  • Regelmaat
    Bij ComBron doen we het niet goed, maar wie regelmatig zijn/haar website onderhanden neemt, zal ervoor beloond worden. Het is niet zo dat de zoekmachines een lijstje bijhouden met het aantal keren per jaar dat je je website bijwerkt, maar het is wel zo dat ze de frequentie van het doorlopen van je website (spideren) opvoeren als ze telkens weer iets nieuws aantreffen. En andersom gebeurt hetzelfde. Als Bing en Google nooit iets nieuws ontdekken, wordt de capaciteit verlegd naar websites die wel regelmatig iets toevoegen waarmee zoekmachines hun klanten kunnen dienen.

Logisch toch? Als je een winkel hebt, doe je als het goed is niet anders. Je probeert anders te zijn, je houdt je toko schoon en netjes en je vernieuwt regelmatig je aanbod om actueel te blijven.

Veel bezoekers vs de juiste bezoekers = kwantiteit vs kwaliteit

Wie droomt van een website die veel bezoekers trekt, heeft het maar half begrepen. Wat heb je eraan als je dagelijks 100.000 bezoekers ontvangt op je website en er geen handel uit voortkomt? Dan heb je veel meer aan een website met een paar bezoekers die ervoor zorgen dat je bedrijf winst kan maken.

Het is dus van het grootste belang om bovenaan in Google terecht te komen, maar niet om het even met wat. Je moet bovenaan in Google met de termen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Als het goed is, zijn er twee factoren die hierin een rol spelen. De financiële factor (omzet en winst) en de morele factor (normen en waarden). Ondernemers die stoeien met de identiteit van hun bedrijf moeten even goed opletten.

De onderwerpen voor je website bepaal je hier en nu. Neem een vel papier en verdeel het in twee kolommen. Boven de ene zet je “Financieel” en boven de andere “Moreel”.

Financieel

Het invullen van de kolom financieel is gemakkelijk. Schrijf op wat je cash cows zijn. De producten en diensten waarmee je 80% van je omzet maakt.

Moreel

Het invullen van de kolom moreel lijkt voor sommigen moeilijk of wazig. Schrijf gewoon op waarin je gelooft. Dingen als service, snelheid, mvo, prijsbeleid.

Als je schrijft over de onderwerpen in de linker kolom en je schrijft het vanuit je hart (de rechter kolom), dan zullen de mensen die passen bij jouw bedrijf vanzelf naar je website worden gestuurd door de zoekmachines. Daar is niks wazigs aan. Wat je doet, heet content marketing. Zie het als een Keynesiaans gevalletje van vraag en aanbod. De reden dat Google de klanten bij je brengt is niet omdat ze aardig willen doen, maar omdat ze de mensen die zoeken goed willen helpen. Als ze dat doen, houden ze de zoekers tevreden en willen je concurrenten blijven adverteren. Google geeft namelijk niets weg.

‘Ja maar ik wil gewoon bovenaan in Google met mijn loodgietersbedrijf!’Installateur Jansen

Eerlijk gezegd word ik weleens een beetje moe van types die je wilt helpen, maar die niet kunnen luisteren. Natuurlijk wil je bovenaan in Google gevonden worden, maar waarom moet ik het wel begrijpen dat er eerst twee man mijn dak op moeten met teer en zink voordat mijn lekkage verholpen wordt? Vergeleken bij de gemiddelde seo-consultant heeft een dakdekker een makkie, want als het gat eenmaal gevonden is, maakt hij het dicht en is iedereen tevreden. Search Engine Optimization is meer werk en zo gauw je denkt dat je alles op de rit hebt, verandert Google haar manier van indexeren en zien sommige bedrijven hun websites keihard zakken in de SERP.

Wil je morgen bovenaan in de zoekresultaten? Dan zul je moeten adverteren bij Google. Zolang je betaalt, sta je bovenaan. Ga je liever voor echte vindbaarheid? Dan zul je je best moeten doen, of iemand moeten betalen om zijn/haar best te doen. ComBron is te huur, maar toch adviseren we je het zelf te doen. En ik begrijp best als je niets hebt met computers of met schrijven, maar je vrouw/man/zoon/dochter vindt het misschien wel top!

Gratis SEO-cursus waarmee je je website ècht hoog in de zoekresultaten helpt!

SEO (Search Engine Optimization) is belangrijk. Als je deze tekst hebt gelezen maar je je eigenlijk afvraagt hoe je überhaupt in Google en Bing terechtkomt, dan raad ik je aan onze gratis SEO-cursus eerst te doorlopen.

Als je nog vragen hebt, lees ik ze graag hieronder.

Plaats een reactie