Meer reviews in Google zorgen voor meer business. Althans, als je klanten tevreden zijn. Maar hoe kom je aan meer reviews in Google? Het is niet moeilijk. Hier is de uitleg.
De beste reclame is nog steeds mond-op-mond reclame. Logisch, want je moeder of je buurman is nu eenmaal geloofwaardiger dan een of andere mooiboy in een reclamespotje.
Meer reviews in Google
Vooral voor bedrijven die nog geen groot (vaste) klantenbestand hebben opgebouwd is dit een gouden tip, maar dan kan de gevestigde orde natuurlijk niet achterblijven. We moeten dus allemaal aan de slag.
Waarom? Omdat reviews van derden veel geloofwaardiger zijn dan op-de-borst-klopperij. Natuurlijk komen er ook weleens reviews van klanten die minder blij zijn met je producten en diensten, maar die zouden er ook komen als je niet zou zorgen voor veel reviews. Mensen reviewen namelijk vooral als ze lyrisch of pisnijdig zijn.
Ze lullen toch wel over je!
Vooral ouderwetse bedrijven zijn geneigd de kop in het zand te steken. Je hebt immers geen macht over hetgeen er over je geschreven wordt? Klopt, maar misschien moeten de prehistorische ondernemers dan eens naar hun leeftijdsgenoten luisteren.
Eerlijk duurt het langst. De beste manier om de opinie te beïnvloeden.
Goed beschouwd zijn er twee manieren om ervoor te zorgen dat je invloed kan uitoefenen op hetgeen ze over je zeggen:
- Zorg ervoor dat je geweldig werk levert en je klanten blij zijn. Op die manier voorkom je negatieve klanken.
- Zorg ervoor dat je veel positieve reviews scoort, want de meeste mensen zien vooral het gemiddelde van je scores. De uitleg volgt hieronder.
Tip! Veel reviews in Google maken je minder kwetsbaar voor azijnpissers!
Het is net als vroeger op school. Wie vier keer een acht scoort, staat 32/4 = 8! Als je dan een keer een slechte dag hebt en je scoort een 2, dan is dat vervelend, maar dat overleef je wel. Immers, 34/5 = 6,8! De positievelingen zien nog steeds een zeven staan.
Zo gaat het ook met reviews op internet. Een bedrijf dat 10 maal 4 van de vijf sterren krijgt als waardering, heeft een gemiddelde van 40/10 = 4 sterren! Komt er vervolgens een klant die ruzie heeft gehad met zijn man/vrouw en die je om zijn/haar frustratie af te reageren slechts één ster geeft, dan kun je dat aan.
De rekensom: 41/11 = 3,72 sterren. Google (of Facebook) zal van 3,72 misschien 3,5 sterren maken, maar bij de volgende beoordeling van vier sterren sta je weer keihard op een gemiddelde van vier sterren.