SEO handleiding: zoekwoorden in de paginatitel

Wie wil worden gevonden op een bepaald onderwerp stopt de bewuste zoekwoorden in de paginatitel. Wees hierbij niet bang om origineel te zijn.

Google weet dat mensen meer aandacht hebben voor het begin van een pagina dan voor het einde.

Sterker, 75% van de bezoekers klikt gelijk weg en van de 25% die overblijft, leest slechts 1 op de 6 bezoekers de hele tekst. Dus van de 100 mensen die een pagina bezoeken, belanden er iets meer dan 4 ook daadwerkelijk onderaan het artikel.

Er zijn twee redenen om te willen dat bezoekers het hele artikel lezen:

  1. De belangrijkste reden is omdat je niet voor niets een tekst schrijft. Je schrijft een tekst omdat je je klanten service wilt bieden of omdat je nieuwe klanten binnen wilt halen.
  2. Google meet hoe lang mensen op een pagina blijven. Als bezoekers van een pagina direct wegklikken, neemt Google aan dat de pagina niets toevoegt. Resultaat: je pagina wordt zakt weg in de zoekresultaten. Google wil namelijk ook haar bezoekers goed van dienst zijn, want net als bij je eigen website komen ze dan weer terug. Zo geven de bezoekers bestaansrecht aan de website en daarmee aan de organisatie.

Zoekwoorden in de paginatitel

Net zoals het belangrijk is om je belangrijkste trefwoord in de naam van de website en de url te plaatsen, zijn zoekwoorden in de paginatitel erg belangrijk. Google denkt immers dat in de titel de belangrijkste woorden staan.

Wees origineel en blijf trouw aan jouw boodschap!

Zoekmachines moeten iedere dag een onvoorstelbare hoeveelheid webpagina’s doorspitten, dus denkt het gros van de ontwikkelaars van websites dat ze je helpen als ze teksten doorspekken met woorden waarop veel gezocht wordt.

Stop je zoekwoorden in je paginatitel, want dan komt je website hoger in Google.
Zoekwoorden in je paginatitel?

De kracht van het internet is nu juist dat je de mensen kunt bereiken die zoeken naar precies dat wat je ze te bieden hebt.

Het werkt negatief als je ernaar streeft om gevonden te worden op de verkeerde zoekwoorden. Mensen die niet aantreffen waarnaar ze zoeken, hebben een negatieve ervaring en komen nooit meer terug. Het feit dat ze gelijk wegklikken, zorgt er ook nog eens voor dat Google je website laat wegzakken. Niet doen dus!

Juist door je website te vullen met hetgeen wat je uniek maakt (unique selling points) en je website goed op te zetten, worden de juiste klanten bereikt. Klanten die naar jou op zoek zijn en waarop jullie producten en diensten het beste aansluiten.

Bedien alleen bezoekers die jou verdienen!

Wat heb je liever? Iedere dag 500 bezoekers die direct wegklikken, of iedere dag 25 bezoekers die je website verslinden en waaraan je werk overhoudt?

Het is mogelijk als je de strijd aangaat met het bouncepercentage. Het percentage van de bezoekers (75%) die direct wegklikken moet naar beneden.

Op Wikipedia wordt beweerd dat een bouncepercentage tussen 40 en 60% normaal is voor een website. Volgens het meer betrouwbare hieronder genoemde onderzoek is het toch echt 75%, maar het kan natuurlijk geen kwaad om ernaar te streven om op een percentage lager dan 40% te bereiken.

Literatuur

How users read on the web (Jakob Nielsen, oktober 1997).