Bel Edo Dijkgraaf rechtstreeks: 06-45622210

Contrastversie favicon ComBron Communicatie SEO handleiding: zoekwoorden in (interne) ankerlinks

Voor de uitleg over zoekwoorden in interne (anker)links plaatsen dienen er drie zaken helder te worden. Die drie zaken worden op deze pagina uitgelegd, zodat je ze kunt toepassen en uitloopt op je concurrenten.

Eerder werd al uitgelegd hoe je zoekwoorden in headingtags (H1, H2, etc) verwerkt. Als we er nu ook nog naar linken, is de opbrengst dubbel!

De drie aspecten van interne (anker)links

Interne (anker)links bevat drie (voor SEO belangrijke) aspecten:

  1. links
  2. interne links
  3. ankerlinks

Links

Zoekmachines zijn dol op links. Links sturen de crawlers naar alle uithoeken van het wereldwijde web. Op die manier ontdekken ze ook de pagina’s die niet bij Google worden aangemeld en/of hoe belangrijk pagina’s volgens anderen zijn. Niemand linkt naar een pagina waarop niets te zien is of niets te lezen valt.

Interne links

Interne links hebben dezelfde functie als links naar andere websites. Ze laten bezoekers navigeren en melden een zoekmachine hoe belangrijk de eigenaar de content vindt waarnaar gelinkt wordt.

Een van de manieren om te onderzoeken hoe belangrijk een pagina is, gebeurt door de interne links op een website geteld. De pagina waarnaar het vaakst gelinkt wordt (meestal de home/voorpagina) is het belangrijkst. De pagina waarnaar het minst gelinkt wordt, zal wel niet veel voorstellen. Het tellen van interne links is niet zo belangrijk als de informatie in een sitemap, maar alle beetjes helpen.

Ankerlinks

Ankerlinks zijn links binnen een pagina. Op een lange pagina is het vaak handig om te linken naar een bepaald deel van de inhoud. Een ankerlink hoeft niet op dezelfde pagina geplaatst te worden. Dit is bijvoorbeeld een ankerlink naar een alinea op een pagina van Wikipedia.

De filosofie bij ankerlinks is precies hetzelfde als bij de andere links. De reden dat er naar bepaalde inhoud verwezen wordt, maakt de inhoud een stukje belangrijker.

Hoe maak ik interne (anker)links?

Een ankerlink bestaat uit twee delen. Het doel en de link. Beiden moeten worden voorzien van wat extra informatie. Het lijkt heel ingewikkeld, maar dat is het niet.

Hoe moet ik ankerlinks instellen?

Veronderstel dat je wilt linken naar een alinea over Functies op een pagina van WikiPedia, dan gaat dat als volgt.

Stap 1: Een kopje (heading).

Een belangrijke alinea in een tekst begint met een kopje. Normaal zou je het kopje tussen (bijvoorbeeld) H2’s zetten. Dus:

<h2>Functies</h2>

Stap 2: Het kopje een identiteit geven.

Om te kunnen linken naar dit kopje, moet er wat extra informatie worden toegevoegd. We gaan het kopje van een identiteit (id) voorzien.

<h2>Functies</h2>

wordt

<h2 id=”Functies”>Functies</h2>

Stap 3: een link aanmaken

Nu je het linkdoel een id hebt gegeven, hoef je er alleen nog maar naar te linken. Dit doe je door een # en de id in de link te verwerken.

<a href=”https://nl.wikipedia.org/wiki/WordPress</a>

wordt

<a href=”https://nl.wikipedia.org/wiki/WordPress#Functies</a>
Proef op de som

Klik maar eens op de link: https://nl.wikipedia.org/wiki/WordPress#Functies

Werkt goed hè? Doe er je voordeel mee!

Home van ComBron » Handleidingen » DIY SEO Search Engine Optimization » SEO handleiding: zoekwoorden in (interne) ankerlinks