SEO handleiding: zoekwoorden in de tekst plaatsen


Zoekwoorden in de tekst plaatsen is een oervorm van SEO. Uw tekst is uw belangrijkste wapen in de strijd met de zoekmachines. Een slim geschreven tekst maakt uw webpagina veel beter vindbaar. Dit zijn de regels waaraan u moet voldoen als u een betere tekst dan uw concurrenten wilt schrijven.

Goede teksten zijn eenvoudig te lezen en zitten NIET vol met zoekwoorden. Het ontbreken van zoekwoorden is een gemiste kans, maar teveel zoekwoorden kosten u uw vindbaarheid.

Zoekwoorden in de tekst plaatsen

Zoekwoorden in de tekst plaatsen is belangrijk, maar wie een woord te vaak in de tekst plaatst loopt het risico te worden beschuldigd van zoekwoordspamming. Wie in de jaren nul bovenaan de zoekresultaten wilde komen, plaatste het zoekwoord gewoon 100 keer op een pagina. De zoekmachines waren toen nog eenvoudig te foppen. Wie dit zelfde kunstje vandaag de dag herhaalt, krijgt waarschijnlijk een penalty van Google.

Een goede tekst:

  • omvat een lengte van minimaal 300 woorden;
  • bestaat voor XX% van de tekst (niet teveel!) uit zoekwoorden;
  • heeft het zoekwoord/trefwoord (het liefst vooraan) in de eerste regel van de tekst;
  • zorgt u dat het zoekwoord in de belangrijkste kop (die met de H2) staat;
  • bevat een voor de lezer interessante link, die NIET gaat over het zoekwoord;
  • laat het zoekwoord ook in de meta-omschrijving terugkeren.

Dit is een goede tekst voor Google, maar dat betekent nog niet dat het een goede tekst voor uw bezoekers is. Schrijven voor het web is een kunst. U moet niet alleen Google behagen, maar u moet ook nog zorgen dat u het uw bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maakt. Geen lange zinnen, geen (moeilijke) woorden met meer dan drie lettergrepen en zo min mogelijk hulpwerkwoorden maken uw teksten geschikt voor zoveel mogelijk mensen.

De teksten van de SEO-tips zijn overigens niet echt geschreven voor simpele zielen. Doordat u er uw best voor doet om uw website te optimaliseren heeft u zich gediskwalificeerd voor het bierteam.

Zoekwoordspamming (keyword stuffing) voorkomen

Wie een goede tekst schrijft, zorgt ervoor dat een tekst prettig leest en niet geforceerd overkomt. Google geeft aan GEEN minimum of maximum te hebben voor het aantal keer dat een keyword moet voorkomen; toch zegt men wel dat teveel een negatief effect heeft.

Het is dus niet handig om het woord te vaak te gebruiken, maar als u goed nadenkt, wilt u dat ook niet. Niet iedereen zoekt immers op hetzelfde woord. De oplossing? Gebruik ook enkele synoniemen van het woord.

Voorbeeld synoniemen
Gaat uw tekst over een huurhuis? Gebruik dan ook de woorden huurwoning en huurpand.

Tip!
Er zijn genoeg synoniemenwebsites op internet, maar wie het schrijven van de teksten echt serieus neemt, koopt een goed puzzelwoordenboek.

BMW dacht de zoekmachines ook wel even op te lichten

Een beroemd voorbeeld van keyword stuffing en de reactie van Google? Een mooi voorbeeld betreft de niet zo eerbare poging van BMW, want bij BMW rommelen ze heus niet alleen met de uitstootcijfers van de dieselmotoren van BMW.

Google plaatste BMW.de in 2006 op de zwarte lijst toen men ontdekte dat de autofabrikant de richtlijnen van Google probeerde te omzeilen. De website van BMW in Duitsland werd tijdelijk volledig uit de zoekresultaten verwijderd.

In een blog legde Google software-engineer Matt Cutts (dezelfde man als in de video hierboven) uit dat Google de Duitse websites van BMW uit de zoekresultaten had verwijderd nadat BMW doorwaypages had toegepast die de bezoekers automatisch omleidden naar een andere url.

Cutts legde uit dat Google blokken tekst zag met zoektermen als Neuwagen (nieuwe auto) als de crawlers van Google een pagina van BMW bezochten. Echter, wanneer een bezoeker dezelfde pagina bezocht, werd hij/zij automatisch doorgestuurd naar een andere pagina met minder tekst en meer foto’s. Een pagina die er aantrekkelijker uitzag dan de pagina die de crawler zag, maar die lager zou hebben gescoord in de zoekresultaten.

‘Dit is een schending van onze richtlijnen voor webmasters. In het bijzonder het principe dat je je gebruikers niet mag misleiden en aan bezoekers en zoekmachines dezelfde inhoud moet tonen.’ schreef Cutts.

Al is de blackhat SEO-oplichter nog zo snel Google achterhaalt hem/haar wel!

BMW koos eieren voor haar geld en verwijderde vliegensvlug de JavaScript-omleidingen.

Eind goed, al goed!

Bronnen en lezenswaardigheden