SEO handleiding: Google sitemaps voor betere vindbaarheid

Een website zonder goede Google sitemap is niet compleet. Met een sitemap vertel je aan zoekmachines over alle pagina’s die je geïndexeerd wilt hebben èn hoe je ze geïndexeerd wilt hebben.

De uitleg over sitemaps kun je zo moeilijk maken als je wilt, maar waarom zou je? Sitemaps moet je gewoon zien als wegenkaarten voor zoekmachines.

Globaal zijn er twee soorten sitemaps

Sitemaps zijn globaal in twee grote groepen op te delen:

  1. Sitemaps die visueel aantrekkelijk zijn en de bezoeker een mooie overzicht van je website bieden.
  2. xml sitemaps ook wel Google sitemaps genoemd. Deze sitemaps zijn totaal niet aantrekkelijk om naar te kijken, maar dat boeit niet. Ze zijn bestemd voor de zoekmachines en die geven er niets om hoe je pagina’s zijn opgemaakt.

Google geeft aan dat ze doorgaans de meeste pagina’s van websites vroeg of laat wel een keer tegenkomen, maar raden webmasters aan wel tenminste één sitemap te maken. Volgens Google is een sitemap een must als:

  1. Je website erg groot is. Bij grote websites is de kans groter dat de webcrawlers van Google sommige nieuwe of pas bijgewerkte pagina’s missen tijdens het crawlen.
  2. Je website een groot archief met inhoudspagina’s heeft die los van de rest van de pagina’s staan of niet goed aan elkaar zijn gekoppeld. Als je pagina’s niet goed naar elkaar verwijzen of geen goede structuur hebben, kun je ze opnemen in een sitemap om ervoor te zorgen dat Google op je pagina’s geattendeerd wordt.
  3. Je website nog niet zo oud is en er nog weinig externe links naar de site zijn. Googlebot en andere webcrawlers doorploegen het internet door via links van de ene website naar de andere te reizen. Als er geen websites zijn die naar jouw website verwijzen is het logisch dat Google je website niet ontdekt.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn website sitemaps krijgt?

Google sitemaps (een website heeft er meestal meerdere) worden gemaakt door een plugin. Dat kan een speciale plugin zijn zoals Google XML Sitemaps (voor WordPress) of JSitemap (voor Joomla!) of het kan een onderdeel van een plugin zijn zoals de door ComBron zo hooggewaardeerde plugin Yoast SEO.

Na het installeren en activeren van de plugin moet de werking van de plugin worden ingesteld. Als alles goed is ingesteld, heb je er bijna geen omkijken meer naar en gaat alles automatisch.

Hoe werken Google sitemaps voor betere vindbaarheid?

Zo gauw er een pagina wordt gemaakt of aangepast, dan is dit in de sitemap te zien zo gauw de pagina wordt opgeslagen. Als je als mens naar de sitemap kijkt, dan doet het rommelig aan. Kijk maar de paginasitemap van de website ComBron. Voor Bing en Google is het echter gesneden koek.

Wij zien:
Schermafbeelding van een deel van de xml-sitemap van de Vlaamse website van ComBron.
Google ziet:

Korte uitleg:

Url:

Over welke pagina (of afbeelding) gaat het?

Images:

Het aantal afbeeldingen dat op de pagina te vinden is.

Datum (of bewerking):

De datum en zelfs de tijd zodat de zoekmachines kunnen zien of er iets veranderd is.

De sitemap uit het voorbeeld maakt onderdeel uit van alle goede dingen die de plugin van Yoast voor je website doet. Er bestaan echter ook andere plugins. Sommige ervan laten je een waarde toevoegen (0.6, 0.8 of 1.0) om aan te geven hoe belangrijk een pagina is.

De verleiding is groot om alle pagina’s de waarde 1.0 mee te geven zodat Google denkt dat jouw blogteksten belangrijker zijn dan die van je concurrent. NIET HANDIG! Google is een machine. Google denkt niet. Google zoekt een structuur. Zo gauw Google de structuur in je website ontdekt, gebruikt de zoekmachine de structuur ondermeer voor het zo goed mogelijk beantwoorden van vragen van gebruikers.

Hoe wijs ik Bing en Google erop dat mijn website sitemaps heeft?

De website (en de sitemap in het bijzonder) moet even worden aangemeld bij:

  1. Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools)
  2. Bing Webmaster Tools

Voor Google heb je een Gmail-account nodig en voor Bing een Hotmail/Outlook-account. Bing vraagt om een xml-sitemap tijdens het aanmelden van de website. Bij Google moet het na het verifiëren.