‘Ik ga dit gesprek nu beëindigen. Daaaaaaaag!’

Foto van auteur
Door: Edo Dijkgraaf

Bij PostNL zijn ze een nieuwe dienst gestart. Ik weet er nog niet alles van, want mijn gesprek met één van de medewerkers duurde wat kort. Ik vermoed echter dat de medewerkers geen ja of nee mogen zeggen.

  • ‘Hallo met Sander Bouhuisen (fictieve naam) van PostNL (geen fictieve naam). Bel ik gelegen?’
  • ‘Dat ligt eraan of u iets wilt verkopen.’
  • ‘Nou, ik ben dus Sander Bouhuisen en we hebben bij PostNL een nieuwe dienst opgestart, en…’
  • ‘Wilt u nu iets verkopen of niet?’
  • ‘…we zijn dus een nieuwe smart home installatieservice gestart en…’
  • ‘Wilt u nu iets verkopen ja of nee?’
  • ‘Meneer, ik ga dit gesprek beëindigen, want…’
  • ‘Ja, doe dat!’

Oproep aan de heer Bouhuisen

Zoals ik hierboven vermeld is Sander Bouhuisen een fictieve naam, maar mocht degene die me belde dit lezen, dan herinnert hij zich vast ons gesprek nog wel.

Sander als je dit leest, schroom dan niet om buiten kantooruren contact met me op te nemen. Als je hulp nodig hebt, bedoel ik. Het spijt me als ik een beetje kribbig deed, maar dat doe ik naar iedereen die net als jij zo prehistorisch met een onderdrukt nummer belt. Ik houd namelijk enorm van communicatie en mensen die met een onderdrukt nummer bellen niet. Hoe kun je nu goed communiceren en een transparante indruk wekken als je zelfs je telefoonnummer verzwijgt? Dat was trouwens niet de enige reden. We hadden hier tot voor kort een geweldige pakketbezorger, maar die is gestopt omdat PostNL hem zo waardeloos betaalde. Nu werkt hij bij TNT en dat vinden veel ondernemers en inwoners van Hoek van Holland erg jammer.

Misschien kunnen we een code afspreken

Je leest veel over moderne slavernij en schijnzelfstandigheid, of nee, hoe noemen ze dat? Iets met zzp of zo. Ik neem dat natuurlijk met een korreltje zout, want ik kan me niet voorstellen dat een ondernemer in tijden van hoogconjunctuur gaat werken tegen een uurtarief dat lager ligt dan wanneer hij/zij in loondienst zou treden. Mocht het echter toch zo zijn dat er iemand meeluistert die je op één of andere manier onder druk zet, dan is het misschien handig als we een code afspreken. Verwerk dan gewoon iets in je tekst met: ‘…van PostNL, bel ik gelegen?’

De tekst hoeft natuurlijk niet letterlijk te worden uitgesproken, want ik begrijp best dat je in tijden van stress soms niet precies zegt wat je eigenlijk wilt zeggen. Mocht ik echter in de komende tijd worden gebeld die zicht uitgeeft als een medewerker van PostNL, dan weet ik genoeg.

‘Ik ga nu dit gesprek beëindigen. Daaaaaaaag!’

Plaats een reactie