What would Steve Jobs do? (Iedereen wist dat het niet kon…)

Foto van auteur
Door: Edo Dijkgraaf

‘Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.’ Een quote. Niet van de stoïcijnse filosoof Epictetus zoals velen beweren, maar van Albert Einstein. Wie het ook gezegd heeft; de betekenis blijft hetzelfde.

Afbeelding met tekst: "IEDEREEN wist dat het niet kon, tot er IEMAND kwam die dat niet wist".

Met het weer van de afgelopen weken in gedachten, leek het me goed om je even een hart onder de riem te steken. Laat je niet uit het veld slaan; ook jouw omzet kan omhoog!

Jouw product is te verkopen hoor!

Het valt me op dat mensen zich op het moment een beetje uit het veld laten slaan. Niet doen. De meeste ondernemers zijn niet afhankelijk van het weer. Ook jouw product is te verkopen. Echt!

Om te kunnen verkopen kun je natuurlijk allerlei lijstjes verzinnen. Vast geen slecht idee, zolang je lijstje maar hiermee begint:

Mijn (potentiële) klanten weten dat ze mijn product nodig hebben!

Het is simpel! Zo simpel dat mensen het vaak vergeten. Jouw prospects (mogelijke klanten) moeten weten dat ze jouw product nodig hebben. Weten ze dat niet, dan mag je het geen prospects noemen en moet je aan de slag. Het is heel gebruikelijk om te roepen dat je moet verkopen waar de markt om vraagt, maar als je echt de geschiedenisboeken wilt halen, dan lap je dat aan je laars. Vele genieën gingen je voor.

Neem Steve Jobs. Onder zijn leiding werkte Apple aan technische ontwikkelingen die we inmiddels allemaal kennen en die velen gebruiken, maar waar niemand ooit om gevraagd heeft. Wat let je om eens te kijken of je je zaken op orde hebt?

What would Steve do?

Vul in de komende weken dit vragenlijstje aan jezelf in:

  1. Heb ik mijn branding op orde? (Is mijn bedrijf al een merk? Kan ik mijn merk in één minuut beschrijven aan een wildvreemde?)
  2. Is mijn product/dienst 100% naar mijn zin? (Wat moet ik doen om het te verbeteren als het niet 100% naar mijn zin is, zodat ik het nog beter kan verkopen?)
  3. Heb ik een manier om mijn bestaande klanten eenvoudig te benaderen tijdens een (reclame)campagne?
  4. Heb ik een plan hoe ik mijn klanten duidelijk ga maken dat ze NIET ZONDER MIJN PRODUCT kunnen?

Alle klanten van ComBron die de bovenstaande vier vragen op orde hebben, zijn succesvol. Niet zomaar een beetje succesvol; het zijn toppers. De sterren in hun vakgebied of sector. En het gaat voor iedereen op. Van de politicus tot de importeur en van de personal coach tot de toeleverancier van de tuinbouw.

Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist

Tijdens de voorbereiding van dit blogje, kwam ik erachter dat veel beroemde quotes helemaal niet bij de mensen horen aan wie ze worden toegeschreven.

Everyone knew it was impossible, until a fool who didn’t know came along and did it.

Albert Einstein

‘Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.’ is dus van Albert Einstein, maar is door een grote Nederlandse facebookcommunity toegedicht aan een oude Griekse filosoof. Sla de Encheiridion (pdf) er maar op na. Mensen geloven blijkbaar nog steeds wat anderen schrijven.

‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.’

Een andere misvatting van een mooie quote die wordt toegedicht aan Henry Ford. Het verhaal gaat dat hij zou hebben gezegd: ‘Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, zouden ze om snellere paarden hebben gevraagd.’

In “The Cruise Industry News Quarterly” in 1999 gist een ontwerper van cruiseschepen John McNeece naar de wensen van de potentiële klanten van Henry Ford. ‘There is a problem trying to figure out what people want by canvassing them. I mean, if Henry Ford canvassed people on whether or not he should build a motor car, they’d probably tell him what they really wanted was a faster horse.’ (bron)

Wat hij wel zei (bron):

Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black.

Henry Ford

Vragen? Opmerkingen?

Zit je een beetje vast of ben je benieuw naar de mening van een buitenstaander? Plaats je vraag dan hieronder.

Heb je een mooi voorbeeld van jouw praktijk? Die lezen we natuurlijk ook graag. Inspireer je collega’s!

Maak gebruik van het slechte voorjaarsweer; werk aan je merk!

Plaats een reactie