Jouw bezoekers willen nu eenmaal niet hetzelfde als jij

Foto van auteur
Door: Edo Dijkgraaf

Vraag je je af waarom je website zo slecht bezocht wordt? De kans is groot dat je je bezoekers niet biedt wat ze zoeken, maar dat valt eenvoudig op te lossen.

Heb je een website? En heb je minder dan 100 vermeldingen in Google? Dan doe je het niet goed. Als je het niet erg vindt om wat rauwe kritiek te incasseren en je bent bereid om ook daadwerkelijk wat met de kritiek te doen, dan is de oplossing nabij. Jouw bezoekersaantallen zullen op z’n minst verdubbelen! Wil je er echt je tanden in zetten? Dan kun je je bezoekersaantallen vertienvoudigen.

Wil je meer bezoekers op je website? Prima! Aan de slag!

Een website is veel meer dan een digitaal uithangbord of een suffe etalage. Met jouw website kun je de mensen bereiken die er voor jouw bedrijf toe doen. Veel bezoekers op je website is leuk, maar de juiste bezoekers op je website is nog veel leuker. Google noemt de laatste groep targeted traffic. Het is de groep bezoekers die naar jouw website komen omdat jij precies datgene op je website hebt staan waarnaar deze groep op zoek is.

Wat heb je nodig?

  1. Een groep vrienden en bekenden die geen blad voor de mond nemen.
  2. Jetpack statistieken en/of Google Analytics en/of Google Webmastertools.
  3. Wekelijks een half uurtje waarin je een pagina of een blogpost toevoegt.
Jouw bezoekers willen nu eenmaal niet hetzelfde als jij

Dit artikel bestaat uit drie delen. Dit is het eerste deel. Bij voldoende animo volgt over een dag of zeven het tweede deel en een week later het derde deel. Het doel van deze serie is dat je ontdekt dat je je website maar beter kunt proberen te bekijken door de ogen van een ander. Het gaat er niet zozeer om dat je laat zien wat je wilt laten zien. Het is veel slimmer dat je je bezoekers reeds op je website behandelt alsof ze in levende lijve voor je staan.

Stel jezelf de vraag: Wat doe ik als ik een klant ontvang in mijn winkel of op kantoor?

`Als er iemand bij je binnenkomt, dan is het gebruikelijk dat je hem/haar begroet, zijn/haar jas aanneemt, een stoel aanbiedt en vraagt of hij/zij liever thee of koffie heeft. Even een zijsprongetje…

Door de juiste vraag te stellen, zorg je ervoor dat je klant direct denkt dat hij/zij bij je in het krijt staat

De laatste vraag is subtiel, maar gruwelijk geniepig. ‘Wil je koffie of thee?’ Het lijkt een alledaagse vraag, maar dat is het niet! Een alledaagse vraag zou zijn: ‘Wat wil je drinken?’ Door de juiste vraag te stellen, kun je sturing geven. Ken je dat gevoel dat je met je partner uiteten wilt gaan? Je weet dat de kans groot is dat ’s avonds alsnog gewoon aan de piepers zit als je haar/hem belt om te zeggen dat je zin hebt om uiteten te gaan. Op de vraag: ‘Heb je zin om buiten de deur te eten vanavond?’ kan hij/zij ja of nee antwoorden, daarom is het een domme vraag. Beter kun je vragen: ‘Wil je vanavond naar de Italiaan of naar de Japanner?’ Er is geen ruimte voor nee. Er is alleen ruimte voor ja. De tegenpartij zal het niet doorhebben. ‘Koffie of thee?’ je klant kan niet afslaan. In zijn/haar onderbewustzijn voelt hij/zij zich nu min of meer verplicht iets te kopen.

Terug naar het onderwerp. Jij wilt meer bezoekers, dus daar gaan we voor zorgen.

Bezoekers komen naar je website omdat ze informatie willen. Weet jij waarover?

Mensen zoeken informatie. Informatie die ze bij jou hopen te vinden. En jij kunt het maar op één manier goed doen: geef je de bezoekers wat ze zoeken! Door je website te monitoren met de statistieken van Jetpack en Google Analytics of door slim gebruik te maken Google Webmastertools kun je ontdekken wat je bezoekers denken te kunnen halen. Hierover gaat het volgende deel.

In eerste instantie gaan we te rade bij de bron. Je eigen netwerk. En dat is niet zomaar. Ik vroeg daarnet wat je doet als er iemand bij je binnenkomt. Welnu, als er een klant binnenkomt, dan sta je hem/haar te woord en laat je zien dat je verstand van zaken hebt.

Maak een lijstje waarop je je botste vrienden en klanten opschrijft en stuur ze een uitnodiging

Ja, je leest het goed! Er staat BOTSTE niet beste. Wat ga je doen? Je organiseert een gezellige middag of avond voor de groep en vraagt ze hun laptop of tablet mee te nemen. De groep gaat je website bekijken en beoordelen, maar niet in het wilde weg!

Een googleformulier bespaart je een hoop werk!

Het formulier hieronder is gemaakt met Google Forms en kan je veel werk besparen. Google verzamelt de antwoorden voor je en levert je een prachtig overzicht met compleet met grafieken, etc.

Gebruik het formulier gerust voor je eigen doeleinden. Als je bent ingelogd bij Google (bijvoorbeeld met je Gmail), dan kun je het met de drie puntjes rechtsboven kopiëren. Het staat hier: https://goo.gl/TeYFG6

Kopiëren maar!

Een papieren versie kan natuurlijk ook, maar deze formulieren zijn echt handig in het gebruik. En door het formulier hierboven te kopiëren, bespaar je jezelf nog meer werk. Een paar eigen vragen toevoegen? Geen probleem! Leef je uit.

De vragen die we hebben opgesteld, staan er niet zonder reden, maar daar kom je achter als je het formulier gebruikt.

Dit is Deel 1. Zie ik je volgende week terug voor Deel 2?

Vragen? Opmerkingen?

Onderaan de pagina is een vak waarin je het allemaal kwijt kunt.

Plaats een reactie