Stories zijn hot. Niet voor niets strijden alle grote platformen om de gunst van de gebruiker. Wil je als ondernemer impactvolle stories delen, dan is het handig om je aan de volgende regels te houden.
Deze regels komen bij Google vandaan. Google deelt ze met de (nieuwe) gebruikers van Google Web Stories. Ze willen immers dat het product Web Stories succesvol wordt.
FAQ: hoe wordt ik beter in storytelling?
Zorg ervoor dat stories beknopt en leesbaar zijn. Zorg voor perspectief, denk goed na over embeds en animaties en kies altijd voor video-first. Dit is vast niet het antwoord waarop je hoopte, daarom leggen we hieronder uit wat er bedoeld wordt met beknopt, leesbaar, perspectief, embeds, animaties en video-first.
Verkies altijd videobeelden boven foto’s en/of tekst en zorg ervoor dat je gaat voor verticale videobeelden (portretverhouding, 9:16) zodat het hele beeld gevuld wordt met bewegend beeld.
Voorkom grote lappen tekst. Blijf bij de essentie. Varieer in stijl en tekstgrootte. Doe dit alles om de scanbaarheid van het verhaal te vergroten.
Maak tekst gemakkelijk leesbaar door te zorgen voor voldoende contrast en scheiding tussen je tekst en je afbeeldingen.
Wees de hoofdrolspeler in je eigen verhaal en gebruik de verhalende boog om spanning op te bouwen zodat alle pagina’s bekeken worden.
Door objecten afzonderlijk te animeren, worden beelden interessanter en leuker, waardoor elk item opvalt.
Kies een animatiestijl die bij uw esthetiek past en houd er rekening mee hoe snel dingen bewegen.
Embedding betekent niets meer dan invoegen. Embeds kunnen een extra dimensie aan een verhaal geven als ze spaarzaam worden gebruikt en deel je ontwerp lijken uit te maken.
Optimaliseren voor Google kan op verschillende manieren. Zorg ervoor dat je verhaal vindbaar is door de Web Story-tool te gebruiken om een voorbeeld ervan te bekijken. Gebruikers van WordPress hebben een stapje voor omdat SEO Yoast de integratie van de Web Stories plugin van Google voor ze optimaliseert.
Wek niet alleen interesse met je omslag, maar zorg er ook voor dat de cover informeert. De omslag moet je merk weerspiegelen, de publicatiedatum tonen en geen twijfel laten bestaan over wat de titel van het verhaal is.
Voeg video-onderschriften toe. Zorg voor “ondertiteling” bij je videobeelden, want het is lang niet altijd mogelijk het geluid bij de beelden aan te zetten. Afgezien van het al dan niet kunnen kiezen voor het audiovolume bij de beelden is dit natuurlijk voor doven en slechthorenden een must.
Aan de slag met Google Web Stories deel 1
Aan de slag met Google Web Stories deel 2
Bronnen en lezenswaardigheden
- Web Stories on Google – Learn (Google, in het Engels)