Bel Edo Dijkgraaf rechtstreeks: 06-45622210

Contrastversie favicon ComBron Communicatie Crisiscommunicatie

Wat is crisiscommunicatie?

Crisiscommunicatie is het aanbieden van informatie van zenders aan ontvangers met het doel escalatie van een crisissituatie en daarmee materiële en immateriële gevolgen te beperken. Communicatie is van groot belang om alle betrokkenen zo snel mogelijk van de juiste en volledige informatie te voorzien, nog voordat of zodra zich een crisis aandient. (Stamsnijder, 2002)

Kenmerken van crisiscommunicatie

  1. Één zender (de overheid) + veel ontvangers (bevolking, bedrijven en organisaties).
  2. De zekerheid van een crisis of ramp die zicht heeft voltrokken of zich binnen afzienbare tijd zal voltrekken.
  3. Crisiscommunicatie dient ertoe de gevolgen van een crisissituatie te beperken. Het is niet mogelijk om de gevolgen van een crisissituatie te voorkomen.
Bronnen en lezenwaardigheden
  • Goed nieuws in kwade tijden (Paul Stamsnijder, ISBN-10‏: ‎ 9052614067, ISBN-13: ‎ 978-9052614069)
Home van ComBron » Duiding jargon en vaktechnische begrippen » Crisiscommunicatie