• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Logo ComBron. Naast het logo staat de tekst: "Verbinding en verbeelding".

ComBron Communicatie

Het communicatiebureau dat verbanden ziet en verbindingen smeedt.

  • Home
  • Communicatie
    • Communicatieadvies Westland
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Reciprociteit
    • Nederlands – Vlaamse woordenlijst
  • Pr
    • Aan de slag met videobewerking
      • DaVinci Resolve
      • FiLMiC Pro V6
      • OBS Open Broadcaster Software
      • TrueNAS (voorheen FreeNAS)
    • Brand-A-Thon
    • Corporate gouvernance
    • Handleidingen gereviewde apparatuur en software
    • Persvoorlichter
    • Praktische tips social media
    • Reviews
  • Web Wednesday
  • Website nodig?
    • Website Hoek van Holland
    • Kosten nieuwe website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Onderhoud website
    • Online newsroom
    • Webhosting
    • Web Wednesday
    • Handleiding WordPress
    • Doe-het-zelf SEO
  • Contact
  • Show Search
Hide Search

Probleem. Niet de definitie maar de acceptatie effent het pad.

Edo Dijkgraaf · 22 juni 2017 · Reageer

De oplossing voor een probleem is vaak de acceptatie van het probleem. Het is heel simpel. Je moet het eerst met elkaar eens worden wat het probleem is.

Het zijn drukke tijden voor (sommige) communicatiesjaken, want hij zegt dat zij zegt wat hullie doen. Het lijkt wel alsof iedereen op het moment over elkaar heen rolt. Oplossingen lijken verder weg dan ooit.

Het probleem is het probleem

Van veel vraagstukken is de oplossing helemaal niet zover weg als het lijkt. De gouden tip? Wordt het eerst eens met elkaar eens wat het probleem is!

Veel onderhandelingen hebben een hoog Ja maar…-gehalte. Dat komt doordat partijen/gesprekspartners vergeten van te voren het probleem te benoemen. Het lijkt logisch dat men over hetzelfde praat, maar de praktijk toont aan dat dat helemaal niet zo is.

Je kunt een probleem pas samen oplossen als je met elkaar eens bent wat het probleem is

Het is niet mogelijk samen iets op te lossen als je het al niet eens bent over hetgeen opgelost dient te worden. Een goed voorbeeld zijn de internationale milieuafspraken. Er kwam pas schot in de zaak toen de landen het met elkaar eens werden dat het zo niet langer kon met zaken als uitstoot en lozingen.

Illustratie: foto van Airhead One (Donald Trump) op de trap van Airforce One. De afbeelding is een screendump van een nieuwsbericht van Redactie.be. Wie op de afbeelding klikt, komt bij het artikel.
Airhead One op de trap van Airforce One.

Donald Trump ontkent wat de andere landen als dilemma’s voor het milieu zien, daarom heeft de VS zicht teruggetrokken uit het Akkoord van Parijs en neemt hij demonstratief 30 vrachtvliegtuigen en 56 voertuigen mee als hij op reis gaat.

Net als bij harmonie schuilt het succes in de overeenkomsten

Ik hoop dat je na het lezen van het bovenstaande eindelijk het langslepende probleem op je afdeling of de frictie in je keten kunt vlot trekken. Het is belangrijk in gesprek te blijven. Suggestie:

  1. Nodig degene of het bedrijf uit en laat zien dat je je best voor ze wilt doen. Dit is geen zwaktebod, maar zorgt ervoor dat je gesprekspartner het gevoel heeft bij je in het krijt te staan.
  2. Benoem onafhankelijk van elkaar jullie problemen, leg ze naast elkaar schrijf de overeenkomsten op.
  3. Kijk of je je kunt inleven in de punten die je gesprekspartner heeft opgeschreven en vraag hem/haar hetzelfde te doen.

Als de rest zichzelf niet wijst, is het misschien raadzaam om een onafhankelijke derde te vragen. De kans is echter groot dat jullie er met elkaar wel uitkomen.

Succes gewenst met het communiceren over je probleem!

Maak ComBron Communicatie beroemd:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Lees ook

Blog

Over Edo Dijkgraaf

ComBron Communicatie is het communicatiebureau van Edo Dijkgraaf en daar is hij ENORM trots op!

Geef voor Limburg giro 777.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacy en cookies: ComBron gebruikt cookies. Door verder te gaan met het gebruik van de website, ga je akkoord met het gebruik ervan.
Voor informatie, onder meer over cookies mijden, zie: Cookiebeleid
How-to DaVinci Resolve Abonneer direct op YouTube Stuur een e-mail
  • Bloglovin
  • E-mail
  • Facebook
  • Flickr
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telefoon
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • Video
  • YouTube

ComBron Communicatie

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.

  • Home
  • Communicatie
  • Public relations
  • Website laten maken
  • Producten en diensten kopen in de webwinkel
  • Contactpagina
 

Reacties laden....