Meer reviews in Google zorgen voor meer business. Althans, als je klanten tevreden zijn. Maar hoe kom je aan meer reviews in Google? Het is niet moeilijk. Hier is de uitleg.
De beste reclame is nog steeds mond-op-mond reclame. Logisch, want je moeder of je buurman is nu eenmaal geloofwaardiger dan een of andere mooiboy in een reclamespotje.
Meer reviews in Google. Waarom?
Vooral voor bedrijven die nog geen groot (vaste) klantenbestand hebben opgebouwd is dit een gouden tip, maar dan kan de gevestigde orde natuurlijk niet achterblijven. We moeten dus allemaal aan de slag.
Waarom? Omdat reviews van derden veel geloofwaardiger zijn dan op-de-borst-klopperij. Natuurlijk komen er ook weleens reviews van klanten die minder blij zijn met je producten en diensten, maar die zouden er ook komen als je niet zou zorgen voor veel reviews. Mensen reviewen namelijk vooral als ze lyrisch of pisnijdig zijn.
Vooral ouderwetse bedrijven zijn geneigd de kop in het zand te steken. Je hebt immers geen macht over hetgeen er over je geschreven wordt? Klopt, maar misschien moeten de prehistorische ondernemers dan eens naar hun leeftijdsgenoten luisteren.
Ze lullen toch wel over je!
Goed beschouwd zijn er twee manieren om ervoor te zorgen dat je invloed kan uitoefenen op hetgeen ze over je zeggen:
- Zorg ervoor dat je geweldig werk levert en je klanten blij zijn. Op die manier voorkom je negatieve klanken.
- Zorg ervoor dat je veel positieve reviews scoort, want de meeste mensen zien vooral het gemiddelde van je scores. De uitleg volgt hieronder.
Tip! Veel reviews in Google maakt je minder kwetsbaar voor azijnpissers!
Het is net als vroeger op school. Wie vier keer een acht scoort, staat 32/4 = 8! Als je dan een keer een slechte dag hebt en je scoort een 2, dan is dat vervelend, maar dat overleef je wel. Immers, 34/5 = 6,8! De positievelingen zien nog steeds een zeven staan.

Zo gaat het ook met reviews op internet. Een bedrijf dat 10 maal 4 van de vijf sterren krijgt als waardering, heeft een gemiddelde van 40/10 = 4 sterren! Komt er vervolgens een klant die ruzie heeft gehad met zijn man/vrouw en die je om zijn/haar frustratie af te reageren slechts één ster geeft, dan kun je dat aan. De rekensom: 41/11 = 3,72 sterren. Google (of Facebook) zal van 3,72 misschien 3,5 sterren maken, maar bij de volgende beoordeling van vier sterren sta je weer keihard op een gemiddelde van vier sterren.
How-to: meer reviews in Google
Als enthousiaste ondernemer, heb je er natuurlijk voor gezorgd dat je bedrijf te vinden is in Google Maps. Zelfs als je er weinig mee doet, is Google Places nu eenmaal onmisbaar. Ook nu.
Dit is wat we gaan doen:
- Met Google Maps gaan we uitvinden wat jouw id (identiteit) is.
- De identiteit plakken we in een link die je naar je klanten kunt sturen.
Klaar!
Het is natuurlijk wel slim als je het allemaal een beetje aardig verpakt als je je klanten om een review vraagt.
Eerst je Google Places id uitvinden
Surf naar de PlaceID Finder (klik) en vul in de kaart de naam van je bedrijf in. Het gaat hopelijk allemaal wat gemakkelijker na het bekijken van deze video:
Nu we de code hebben, is het meeste werk gedaan
De code plakken we in een link.
Voorbeeld:
De Google Places id-code van ComBron is: ChIJ45yTMBqtxUcRNwiFXi6dyzc
Daar plakken we een stukje voor, namelijk: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
Dat is alles!!!
Probeer maar! https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJ45yTMBqtxUcRNwiFXi6dyzc (en wees een beetje lief!)
Binnenkort een blog over recensies in Facebook!
Vragen? Ik lees ze graag hieronder!
[…] In de tijd van weleer vroegen hoteliers aan hun gasten of ze het gastenboek wilden tekenen. Vandaag de dag hebben veel logiesverstrekkers zonder het te weten nog steeds een gastenboek. Geen papieren versie, maar online. Gasten kunnen je bedrijf recenseren in Google, op Facebook, bij Yelp, etc. Goede recensies werken beter dan de grootste krantenadvertentie. Lees hier hoe je meer recensies krijgt in Google. […]