ComBron Communicatie

Hoera! We zijn een klant kwijt!

ComBron Communicatie is een klant kwijt. Toevallig zei ik een maand of twee geleden nog dat er eigenlijk nooit klanten weggaan bij me. Welnu, ik had het mis!

Terwijl ik riep dat er nog nooit een klant was vertrokken, bleek er me al een ontglipt. Hoogmoed komt vóór de val. Uiteraard is het niet leuk om een klant kwijt te raken, maar het was óók leerzaam.

Ontdekt door Google Analytics

De klant had geen onderhoud. Er moest alleen zo nu en dan eens iets aan de website gebeuren. Het feit dat ik eigenlijk per ongeluk naar de Google Analytics (statistieken) van de klant keek, leerde me dat de bezoekscijfers van de klant keihard onderuit waren gegaan.

De cijfers van de website gedurende de afgelopen twaalf maanden.

De klant zit in een sector waarbij het gebruikelijk is dat er niet enorm hoge bezoekscijfers worden gegenereerd. Een bedrijfswebsite is desalniettemin een must.

De ondernemer had vorig jaar een nieuwe website laten maken en kampt nu met veel lagere bezoekscijfers (92% lager!) en een veel hoger bouncepercentage. Aan de onderstaande grafieken is te zien hoe e.e.a. keihard onderuit is gegaan.

Toen ik naar de website keek, zag ik dat de website van de ondernemer een nieuw uiterlijk had. De website was gemaakt door een vriendje van de hockey.

Een klant kwijtraken doet best pijn

Misschien komt het doordat het me nooit overkomt; een klant kwijtraken doet best pijn. Ik zou natuurlijk een lange neus kunnen trekken naar de man dat hij nu zo enorm moet boeten voor het feit dat hij een beunhaas inschakelde en me zelfs niet eens offerte liet doen, maar zo steek ik niet in elkaar.

Ik denk dat ik van’t weekend mijn moed verzamel en mijn trots aan de kant zet. Aan stijfkoppigheid gaat de wereld stuk. De ondernemer is nog niet zo lang bezig, misschien was hij gewoon bang dat hij met niet kon betalen.

ComBron Communicatie heeft een programma voor startende ondernemers

Ben je een startende ondernemer? Ook ik ben ooit gestart dus ik weet dat niet alles zomaar komt aanwaaien. Je kunt je website dan door een vriend van de hockey of een andere aardige buurman laten maken, maar als je wilt dat je website ook om de goede redenen gevonden wordt, dan heb je niet veel aan die vriend/neef/schoonmoeder.

Hoe aardig het ook bedoeld is; communicatie is een vak. De meeste reclamebureaus snappen er zelfs niets van, dus ga niet over één nacht ijs.

De website voor startende ondernemers (klik) is eigenlijk bedoeld voor Hoekse ondernemers, maar je kunt altijd proberen of er ruimte is als je niet uit Hoek van Holland komt.

Google Analytics

Voor de lezer die niet weet wat Google Analytics is even een link: https://www.google.nl/analytics/

Google Analytics is de beste manier om in kaart te krijgen hoe, hoe vaak, hoelang, etc op je website komen.