• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Spring naar de inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Blog
  • Websites-blog
  • Pr-blog
  • Video-blog
  • Communicatie-blog

ComBron Communicatie

ComBron Communicatie maakt professionele communicatie beschikbaar in al haar facetten.

  • ComBron Communicatie
  • Home
  • Communicatie
    • Crisisbeheersing en verandering
    • Hoe mensen kiezen
    • Organisatiecultuur in kleuren
    • Communicatiebureau Westland
  • Pr
    • Persvoorlichter
    • Online newsroom
    • Corporate gouvernance
    • Afmetingen afbeeldingen social media
  • Websites
    • Website Hoek van Holland
    • Kosten nieuwe website
    • Voorbeelden (portfolio)
    • Onderhoud website
    • Webhosting
    • Web Wednesday
    • Handleiding WordPress
    • Doe-het-zelf SEO
  • Contact

13 oktober 2017 door ComBron Communicatie Reageer

Communicatie klaar voor Sinterklaas en kerst?

Wat doe je dit jaar met Sinterklaas en kerst? Sint-Nicolaas is in aantocht en het gros van de kerstpakketten is alweer besteld. Wie nog niet niets heeft voorbereid is laat, maar nog niet te laat.

Het strooigoed vult direct na de zomervakantie weer de schappen van de winkels en de mopperrubrieken op Facebook. Bij ComBron vormt het gemopper ieder jaar het startsein voor de voorbereidingen. Wat doen we met onze eigen communicatie als het gaat om de feestdagen? Doen we niks? Doen we alleen kerst? Of doen we Sinterklaas en kerst? Niets doen kost de minste moeite, maar aangezien zowel Google als de klanten graag teken van leven zien, is niets doen niet handig.

Communicatie klaar voor Sinterklaas en kerst?

Veel ondernemers denken dat het overdreven is, maar wie een communicatiestrategie maakt, wil niet meer anders. De aankomende feestdagen bieden een mooie kans om een kleine, beperkte communicatiestrategie op te stellen. Een leuke casus om uit te proberen of het misschien ook wat is voor de bedrijfscommunicatie in het algemeen.

Maak bij het opstellen van je mini strategie voor jezelf duidelijk:

  1. wie je wilt bereiken
  2. wat je boodschap is
  3. wat je ermee wilt bereiken
  4. hoe je het wilt bereiken
  5. wat je middelen (niet alleen financieel) zijn

Pas als je op al deze vragen antwoord hebt, kun je aan de slag. Je hebt nu je grenzen afgebakend, hetgeen je beschermt en duidelijker maakt. Als je denkt dat het je minder flexibel maakt, dan heb je gelijk, maar daar staat tegenover dat je er veel meer mee bereikt.

Afbeelding van een heuvel met kerstbomen met eronder de tekst: "De ware kerstgedachte heeft niets te maken met dom adverteren". De afbeelding hoort bij de tekst over communicatie voor Sinterklaas en kerst.
Nu we nog niet dromen van een witte kerst, kunnen we beter onze strategie bepalen.

Veronderstel dat je een mooie aanbieding hebt met kerst. Een kado in de webshop waar je je kerstcampagne omheen wilt bouwen. Dan zijn dit een aantal van de vragen waarop je antwoord moet krijgen:

Hoe ziet je strategie er dan uit?

  • Heb je duidelijk wie je wilt bereiken?
  • Alleen vaste klanten, of kun je misschien ook een nieuwe groep klanten verleiden tot kopen?
  • Wat heb je ze te melden? Waarom heeft jullie bedrijf het perfecte kado?
  • Gaat het puur om het behalen van omzet of streef je nog een ander doel (binding, hernieuwen van contacten) na?
  • Hoe breng je je klanten en prospects op de hoogte van het bestaan van je aanbieding?
  • Wat mag het kosten om de klanten te bereiken?
  • Voeg je nog iets toe om ervoor te zorgen dat de transactie prettiger wordt en ze na afloop te blijven herinneren aan het positieve contact?

Het is natuurlijk goed mogelijk dat je de feestdagen helemaal niet wilt aangrijpen voor extra verkopen. Een advertentie in het plaatselijke suffertje en klaar is Kees. Als dat zo is, dan is die advertentie misschien zonde van het geld omdat je nooit zult weten wat de advertentie je opgeleverd heeft. Je bent dan niet “in control”. Als je van de advertentie maar een simpele kortingsbon maakt die mensen kunnen uitknippen, dan ben je al goed bezig. Als er namelijk niemand de uitgeknipte advertentie bij je inlevert, dan kun je de kosten van de advertentie als leergeld beschouwen.

Adverteren zonder te weten wat het oplevert kun je beter geld in het water gooien noemen

We hebben bij ComBron niet bepaald een dashboardmentaliteit, maar adverteren uit gewoonte is niet zo slim.

‘Wat is je doel?’
‘Huh?’
‘Wat wil je met de advertentie bereiken?’
‘Nou, eh… reclame maken?’
‘Wat kost zo’n advertentie nou als ik het vragen mag?’
‘€ 350,- plus btw’
‘En wat levert het op?’
‘Ja, dat weet ik toch niet?’
‘Dan wordt het tijd dat je dat eens uitzoekt.’

Het is heus niet zo dat alleen de bakker (derde brood gratis) of de garage (gratis ruitenwissers bij een winterbeurt) kan met een coupon (. Wie een beetje creatief aan de slag gaat, weet voor zijn of haar business best iets te bedenken waarmee kan worden gemeten of de advertentie zin heeft gehad. Het gaat namelijk niet altijd om een advertentie en het gaat niet altijd om het huis-aan-huisblad. Een commercial op de radio, een advertentie op de narrow casting van de sportschool of een zelf gemaakte en verspreide folder in de wijk hebben allemaal alleen zin als je er wat voor terug krijgt. De ROI (Return On Investment) moet meetbaar zijn of meetbaar te maken zijn. Overigens zijn er in het kader van de kerstgedachte nog wel andere manieren om je geld uit te geven.

Een paar overwegingen op een rijtje

Niets doen

Niets doen kan prima. Advertentieverkopers laten je natuurlijk graag geloven dat het niet zo is. Wat belangrijker is, is of het bij je bedrijf past om niets te doen èn of het geen omzet kost. Als dat zo is, dan is wel wat doen zonde van je tijd en energie.

Alleen kerst

De grootste doelgroep is die van kerst.

  • Het is ook de gemakkelijkste, want zolang we onze kerstbomen maar versnipperen i.p.v. verbranden, staat er niemand op om te protesteren.
  • Gezien de negativiteit rondom Sinterklaas valt te verwachten dat de marketingperiode van kerst de komende jaren zal uitdijen, maar op dit moment wordt het nog niet gewaardeerd om vóór het einde van de Sinterklaasperiode voluit in te zetten op kerst.

Sinterklaas en kerst

Bedrijven en organisaties die iets van doen hebben met kinderen en/of gezinnen kunnen bijna niet om de Sint heen. Wat je als bedrijf doet met de kleur van de pieten is nog steeds een heet hangijzer. ComBron sponsorde de plaatselijke sinterklaasvereniging jarenlang door een website beschikbaar te stellen. De voorwaarde was dat piet zwart bleef. De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat kleine kinderen zich veel minder druk maken over de kleur van de medewerkers van Sint-Nicolaas. Je zou kunnen zeggen dat je het nooit goed doet, of dat je het altijd goed doet.

 


Foto bovenaan de pagina is gemaakt door Beni Rupp.
Foto in het midden van de pagina met de onbesneeuwde kerstbomen door Ed Kennedy.

Maak ComBron Communicatie beroemd:

  • Tweet

Lees ook

Onderwerp: Praktische tips, Public relations (pr) by ComBron

Lees Interacties

Lucht je hart! Reactie annuleren

Primaire Sidebar

Vul hieronder je zoekterm in:

Blijf op de hoogte!

Slimme ondernemers ontvangen de nieuwsbrief over online communicatie.

Illustratie: weergave van het logo van ComBron Communicatie.

Artikelen

  • Blog (10)
  • ComBron Communicatie (4)
  • ComBron Websites (15)
  • In de reclame (3)
  • Nieuws (6)
  • Online video publishing (2)
  • Praktische tips (12)
  • Public relations (pr) by ComBron (5)

Footer

ComBron

  • Home ComBron
  • Blog
  • In de reclame
  • Online video publishing
  • Praktische tips
  • Public relations (pr) by ComBron
  • ComBron Websites
  • Nieuws
  • Afkortingen, begrippen en definities
  • Over ComBron Communicatie

Reviews

  • Audiorecorders
  • Hoofdtelefoons
  • Microfoons

Communicatie

  • Communicatieadvies
  • Communicatiebureau Westland
  • Crisisbeheersing en verandering
  • Hoe mensen kiezen
  • Organisatiecultuur in kleuren

Public relations

  • Public relations (pr)
  • Formaat afbeeldingen social media
  • Persvoorlichting
  • Tips voor videobewerking

Website by ComBron

  • Nieuwe website laten maken
  • Website laten maken in HvH
  • Kosten nieuwe website
  • Portfolio
  • Onderhoud website
  • Webhosting
  • Web Wednesday
  • Handleiding WordPress
  • Doe-het-zelf SEO

Huishoudelijk

  • MVO
  • Colofon
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Login medewerkers

Zoeken

Vul hieronder je zoekterm in:

Bedrijfsgegevens

ComBron Communicatie
Midden Scheepvaartstraat 6
3151 NG Hoek van Holland
 
06-45622210
 
combron@combron.nl

Kamer van Koophandel: 51552248
Btw-nummer: NL179739451B02

IBAN: NL67INGB0007717007
BIC: INGBNL2A

Communicatiebureau ComBron op social media

  • Bloglovin
  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • Google+
  • Instagram
  • Linkedin
  • Phone
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Twitter
  • YouTube
  • Home
  • Communicatie
  • Public relations
  • Website laten maken
  • Producten en diensten kopen in de webwinkel
  • Contactpagina

Deze website is doorlopend in ontwikkeling bij ComBron Communicatie uit Hoek van Holland.